Netti ja yrittäminen

Yrittäjiä ei Internet kiinnosta

Osallistuin 18.3 Lohjan laureassa järjestettyyn yrittäjille suunnattuun seminaariin nimeltä “Sähköä ja säpinää Bisnekseen verkosta”, jonka aiheet liityivät web 2.0 maailmaan yrittäjien näkökulmasta sekä käytnännön esimerkein kerrottuna. Pohja-asetelmat olivat siis periaatteessa ok, mutta mikä meni vikaan kun paikalla oli lopulta vain muutam yrittäjä ja enemmän tilaisuuden järjestäneitä oppilaita opettajineen?? Tilaisuudella olisi varmasti ollut monelle paljon annettavaa, sillä kouluttajina oli ammattilaisia paikoista kuten Karamba nettikasino, joilla olisi varmasti ollut paljon annettavaa omasta vahvasta nettiosaamisestaan. Toivottavasti seuraavilla kerroilla osallistuja ilmestyy enemmän!

Web 2.0???

Onko vastaus siinä, että internet ei kiinnosta? Tuskin, enemmänkin voisin kuvitella syyn olleen seminaarin nimenasettelussa sekä web 2.0 termin käytöstä. Tässä vaiheessa kannattaisi varmastikin tiedostaa, että esimerkiksi Lohjan Yrittäjät ry:n jäsenistöstä selvästi suurin osa on kevyesti yli 40 vuotiaita yrittäjiä, joita todennäköisesti internet ja sen tuomat mahdollisuudet kiinnostavat mutta pitäisikö nuo mahdollisuudet ja tekniikat tuoda tutuiksi toisella tavalla? Seminaarissa esitelty Töpseli-hanke saattaisi parhaimmillaan omata ne ominaisuudet, joilla paikallisia yrityksiä saataisiin mukaan nettimaailmaan entistä paremmin, mutta lähtökohtaisesti pitäisi mielestäni ajatella toisenlaista lähtötapaa ja lähestymistä yrityksiin, sillä on totta, että mahdollisuuksia on netissä enemmän kuin keskiverto yrittäjä ehtisi käyttää, mutta olisi varmasti hyödyllistä käsitellä näitä asioita, ideoita ja kokemuksia yritysten ja yrittäjien kesken - kunhan aikaa löytyy.

Where is the beef?

Kuten tuossa seminaarissa ja monen monessa ennen sitä, sisältö saattaa olla ihan kohtuullisen hyvää ja informatiivistä mutta se joutuu kilpailutilanteeseen normaali työpäivän tai asiakasprojektien kanssa eli yrittäjä, varsinkin yksin yrittäjä, joutuu seminaaria miettiessään laskemaan, mitä hän saa siitä eli onko nähtävissä reaalisia tuloja tai lisätietoja, jotka jiohtaisivat uusiin tuloihin jos tällaiseen seminaariin osallistuisi. Pelkän tiedon jakaminen ei enää riitä, vaan yrittäjille pitäisi pystyä tarjoamaan jo enemmän joko työkaluja tai todettuja tapoja.

Sosiaalinen media?

Tämäkin on useille uusi termi ja sen googlaamalla saa varmasti tuhansia osumia ja luettavaa koko loppu elämäksi, mutta mistä oikeasti on kysymys? Kun puhutaan sosiaalisesta mediasta ja internetistä, tarkoitetaan nykytekniikan antamia mahdollisuuksia luoda interaktiivisia, online yhteisöjä suhteellisen nopeasti, vaivattomasti ja edullisesti - jopa niin ilman käyttö-ja lisenssimaksuja, joka helposti johtaa siihen että uusia yhteisöjä syntyy niin nopeaan tahtiin, ettei kukaan ehdi niitä omaksua ja hyvät ideat ”vesittyvät” itsekseen. Internettiin perustettava yhteisö tai sellaisessa mukana oleminen on mahdollista niin yksityiselle henkilölle, yhdistykselle kuin myös yritykselle ja vaikka se tarjoaa paljon mahdollisuuksia, tarjoaa se samalla varmasti aivan yhtä monta sudenkuoppaa!

Tunnetko?

WIKI BLOGI CHAT GOOGLE SPAM BANNER ADWORDS MYSPACE FACEBOOK SKYPE EBAY PAYPAL GOOGLE DOCS

Internet tarjoaa paljon ja yrityksille se mahdollistaa globaalit markkinat yhtähelposti kuin paikalliset markkinat ja varmasti jokainen yrittäjä ja yritys, joka myy palveluitaan haluaa myydä niitä edelleen ja jotkut jopa enemmän kuin ennen, joten internettiä ei pidä unohtaa. Toivottavasti ensi kerralla, kun tällainen tapahtuma järjestetään, niin sen suunnittelussa käytetään ”konsultti”-apuna yli 45 vuotiaita yrittäjiä ja kysytään heiltä, mikä heitä internetissä askarruttaa, onko se ostaminen, myyminen vai näkyminen - ja edetään sitä kautta??